Sunday 21 August 2011

KiSaH KitA


Assalamualaikum…

Lama aku x update blog nie..hehhe…follower pn x b’ubah…tp xpalah…Follower 2 la sahabt yg 1st d’dunia…n insyaALLAH…Smpai akhirat jgak…

Kisah nie..ku tujukan wat semua sahabat ku…Semoga mampu menjadi renungan wat kita semua…heheheh..

Situasi dalam kelas…

“ Nur…apa yg cikgu tulis 2…xnmpakla..” Ayda yang terkenal ngan rabunnya bertanya..tp blum m’beli cermin mata..smbil m’usap2 matanya…

“Describe and list the features of the product” jwab Nur dengan tenang..

“Tq” Kata Ayda dengan lega…

“Nur…pa lg yg ckgu tulis..tolong la bacakan…aku xnmpk..”pinta Ayda selepas mencari2 tempat kosong didepan untuk pindah…

“Ayda…tanya la orang lain..aku dah penat,asyik jwab soalan ko jak…Xpn beli la cermin mata..”marah Nur dengan tegas…

“………”Ayda yang tersentuh ngan kata-kata sahabt baiknya itu diam membisu…

ATAS TEGURAN SAHABAT BAIKNYA ITU…AYDA MEMBELI CERMIN MATA BARU KERANA TERASA BERSALAH MENYUSAHKAN SAHABAT NYA ITU…
.......................................................................................
SELEPAS BEBERAPA TAHUN…

“Ayda…aku xnmpak la apa cikgu tulis dpan..boleh bacakan”Pinta Nur..

“Senaraikan 5 kebaikan bersenam”..

“Nur..ko rabun ka??”Tanya Ayda apabila melihat Nur cba untuk membaca setiap tulisan cikgu…

“A’ah…Semalam aku check..akibat terlalu menghadap laptop la nie”..Jwab Nur yg cba mnerangkan..

“Ayda…pa lg yg cikgu tulis 2..”

“Tuliskan Karangan yang bertajuk senaman”jwab Ayda dengan tenang….

KEADAAN ITU BERLARUTAN PADA SETIAP SUBJEK

Nur  melihat sebuah buku yang sangat cantik di atas meja Ayda terus mebelek dan membaca kandungannya…

27.9.2009
Hari nie…aku dpat tau yg Nur rabun…kesian dia..sama keadaan dia ngan aku dulu…dia bertanya pada ku berulang kali…sehingga satu tahap..aku juga ingin marah..Tapi,ku tepis perasaan itu sbb..aku xmau dia rsa apa yg aku rsa…Kalo aku terlepas marah..xda bezanya dengan keadaan yg dia wat kat aku dlu....Genap 37 kali Nur bertanya kepada ku soalan yg sma…Namun,d sebabkn perasaan syang n kasih aku terhadapnya yg telah aku anggap sebagai adik sendiri..aku masih cba menjawab dengan tenang…Alhamdulillah…xda selisih fhm yg berlaku hari nie…Dia nmpk hepy…jelas kelihatan d wajahnya….

Timbul sesalan dalam diri Nur ats sikapnya yang kasar terhadap sahabat baiknya sehingga menguris hati sahabat sendiri..

Ayda yang melihat Nur menangis..Lalu bertanya…

“Aku mnta maaf Ayda…Aku bersalah ngan ko…”Kata Nur smbil t’esak-esak..

“Napa nie Nur??”Tanya Ayda yang tidak faham ngan keadaan ..

“Aku dah baca diari ko..dulu…ko btanya ngan aku sekali..aku dah lenting ko…Sdangkan aku..bertanya 37 kali..Masih ada kasih n saying ko terhadapa aku”

Ayda yang bersalah kerana meninggalkan diarinya di meja terus memeluk Nur cuba untuk menenangkan keadaan…

:: PeNgAjARaN...
     "Bebaik2 la sesama kita..xda ruginya jika kita menolong org..sapa tau...sushnya hari nie..sush kta...esok lusa plak...Terbitkanla..rsa syang n kasih kita pada sahabt ..xkira la..sahabat bek ataupun x...Ukhuwah boleh d bntuk dgn erat wpun dulunya..xbgtu erat..."

No comments:

Post a Comment