Tuesday 28 June 2011

Pilihan @ Ketentuan hidup..

Assalamualaikum..

Sekali lagi aku mau share something kat sni..eheh..Bak kata bezfren aku "ketagih" dah aku..tp xpa2 la..besalah..bru2 lg..smentara masih ada semangat baru mau mnulis nie..tulis jak la..heheh
Dalam khidupan kta..trlalu bnyak alasan utk melakukan sesuatu keja drpada terus mengerjakannya...
Sebagai contoh..dalam bab2 belajar..Tidak boleh d'elakkan sikap malas dan rajin dalam diri..
Namun..Bla seseorang itu lebih rajin dr org len..Akan muncul suara latar dr mreka2 yg malas..

"Mmg la dia 2 'pandai'..aku nie 'bodoh' dah bgini ketentuan hidup aku "..
Sehingga kini ayat seperti itu selalu saja kita dgar bek remaja,dewasa ataupun bdak..
Mengapa perlu isu bgini timbul?..chieyyy..hehe..
Pandai atau Bodoh seseorang bkan disebabkan "Ketentuan hidup"..tp..Sebenarnya "Pilihan hdup"..Kita yang memilih acuan hidup ini..
Adakah kita ingin menjadi seorang yang 'pandai atau pn bodoh'..Smua 2 terserah dr pilihan individu...
"Orang rajin mencari seribu jalan,Orang malas mencari seribu alasan"

Tnya dri..di mana letaknya kategori kta...Jwapannya udah jelas pada dri sndri..
Alangkah bgusnya jika 'Alasan' ditukar dgn 'Perbuatan'..
Daripada kita terus beralasan lebih baik kta kerjakan..Hasilnya pasti lebih memuaskan..
Ingatla...
"Semua manusia diciptakan sebaik2 nya kejadian"..
"Sebaik2 nya manusia..Adalah manusia yg dpat memberikan manfaat kepada org len"..

:: Bukannya ingin mengajar tetapi ingin berkongsi kepada kwan2 dan mengingatkn KHUSUSNYA wat dri sndri yang sering melakukan khilaf...heheh..


- Wassalam....

No comments:

Post a Comment